Bali & Pulau Tidung!

25 mei 2014 - Tangerang, Indonesië

25-05-2014 / 10:10 / U-Residence, Karawaci

Hoi, daar ben ik weer! Deze keer met een beschrijving van mijn schoolleven op Universitas Pelita Harapan en de laatste uitstapjes.

Laat ik beginnen bij waar ik ben geëindigd in mijn vorige blog. Na twee weken rondbanjeren op onze nieuwe school waren Laura, Farah en ik alweer toe aan een korte break. En waar kan je dat beter dan op Bali! Donderdagavond na de lessen vertrokken wij met Lion Air naar Denpaser…die kiezen we liever niet meer... Wat een enge geluiden maakte dat vliegtuig en de landing was al helemaal alsof we ter aarde stortte! Maargoed, dat heb je wel vaker met van die budgetflights.

Eenmaal aangekomen op Bali hadden we wat moeite met het vinden van een taxi, ‘ ‘Bluebird Taxi’s’ schijn je van te voren te moeten reserveren, er waren daar namelijk geen pick up plekken. Gelukkig was het ons toch gelukt redelijk op tijd in het Guesthouse aan te komen. Voor maar 8 euro per dag sliepen wij in een eenvoudig, maar compleet huisje..kakkerlakken heb ik niet kunnen spotten, dus dit is zeker een aanrader! :-) Ik ben helaas vergeten er een foto van te maken, maar het heet: ‘Ned’s Hideaway’ en is gelegen vlakbij het centrum van Seminyak. Een iets wat rustigere en chiquere plek dan Kuta.

De eerste echte dag op Bali hebben Laura, Farah en ik het rustig aangedaan. Een relaxdagje was wel even fijn na de eerste indrukken van school. We zijn naar het ressort ‘Klapa’ gegaan waar het strandje ‘Dreamland’ ligt en hebben daar heerlijk genoten van een mooi uitzicht, de wilde zee en lekkere strandstoelen. Vervolgens gingen we naar ‘Rock Bar’, een café aan de rots dat hoort bij het ressort ‘Ayana’. Een super mooi en luxe hotel, waar een paar jaar geleden ook de opnames van ‘America’s Next Top Model’ zijn gehouden. Hier hebben wij de zonsondergang bekeken onder het genot van een lekker drankje en pisang goreng..jammie jammie! Later die avond kwam Marsha, de nicht van Farah ons ophalen om samen te eten in een heel gezellig krab tentje. Zij was hier voor haar werk en vloog die avond alweer terug naar Jakarta. Farah, Laura en ik hebben daarna met wat vrienden van Laura (die net klaar waren met hun semester aan UPH en vakantie aan het vieren waren in Bali) drankjes gedaan in ‘Alley Cats’ een super drukke tent met zowat alleen maar Australiërs… dat is zeker geen slecht uitzicht! :-)

De tweede dag in Bali mochten wij de chauffeur van Marsha gebruiken. Die chauffeur heeft ons in de ochtend geholpen tickets voor het raften te regelen (wat wij de volgende dag zouden doen) en heeft ons in de middag naar de vulkaan ‘Kintamani’ gebracht. Daar hadden we een heel mooi uitzicht met uiteraard ook een stuk aangenamere temperatuur. Vervolgens nam hij ons mee naar een mooie verborgen tempel in Ubud. We hebben er heel wat trappen voor moeten afleggen maar het was het zeker waard! Je moet een echte local zijn om dit soort bijzondere plekken te kunnen vinden. In de avond gingen we naar Skybar. Dit is een grote club in Kuta waar vuur-, lazer- en acrobatische optredens werden gehouden. Heel spectaculair! Uiteindelijk waren we om 4 uur ‘s nachts pas weer terug in ons Guesthouse…en dat terwijl we die ochtend om 8 uur alweer klaar moesten staan voor onze excursie Raften!

Raften was voor mij en Farah de eerste keer, maar ik denk zeker niet de laatste! Wat was dat vet! We hadden een super leuke instructeur en gezellige andere raft groepen met ons mee. De route duurde twee uur en ging helemaal door de ‘jungle van Bali’, het was echt super mooi daar! De waterval van 4 meter hoogte op het einde was zoals op de foto’s te zien erg eng, maar wat hebben we gelachen! :-)

Na dit toch wel vermoeiende weekend was het  helaas tijd om het gewone schoolleven weer op te pakken. Elke dag 6 uur ’s ochtends opstaan om colleges te volgen tot 18 uur ’s avonds. Daarna gaan wij vrijwel altijd direct door naar de Mall van Karawaci om gezamenlijk te eten. De rest van de avond bestaat uit huiswerk maken en/of sporten in onze eigen fitnessruimte. Ja, dit is zo ongeveer wel het ritme geworden. Aan de Engelse lessen ben ik inmiddels wel gewend. Dit wil niet zeggen dat ik er totaal geen moeite meer mee heb, maar mijn eerste toetsje ging wel goed: een 6,4 voor Global Marketing. Helaas telt het maar 15%, haha. De lessen Indonesisch zijn wel een beetje saai en soms vraag ik mij af wat ik hier leer. In Nederland is de leswijze een stuk beter. Vooral als het neerkomt op ‘Tata Bahasa’, oftewel grammatica. Wat wel goed is voor mij, is dat ik gedwongen word in deze lessen ook echt alleen maar Indonesisch te praten. Daarnaast organiseert BIPA uitstapjes voor de studenten. (“Bahasa Indonesia Intermediate Program”,  de cursus Indonesisch die wij volgen).

Afgelopen vrijdag vertrokken wij met Ibu Hanna (een docente Indonesisch) om 5 uur ’s ochtends naar Pulau Tidung. Eén van de ‘Pulau Seribu’ (1000 eilandjes) vlakbij Jakarta. Vanuit de super vieze stinkhaven van Jakarta vertrokken wij op een boot naar het eiland, dit was ongeveer 2 uur varen. Op de boot zaten wij met alleen maar locals die ons continu stonden aan te staren en over ons aan het praten waren. Na deze lange vaartocht waarbij je alleen bukkend kon lopen, op de vloer moest zitten en waarbij veel mensen hadden overgegeven, kwamen wij eindelijk aan in Pulau Tidung. Een erg schattig eilandje met mooi helder zeewater. Na onze spullen te hebben gedumpt in de Homstay, gingen we met een gehuurde fiets naar het opstappunt van het snorkelbootje om vervolgens te snorkelen tussen mooie kleurrijke visjes. Na het snorkelen hadden we besloten om nog even een ritje op de bananenboot te maken. Heel gaaf, maar blauwe plekken hebben we er wel allemaal aan overgehouden..we zijn er twee keer behoorlijk hard afgevallen! In de avond gingen we nog fietsen naar een mooi open plekje op het eiland waar je goed de zonsondergang kon bekijken. Toen realiseerden wij ons pas hoe erg we de fietscultuur van Nederland hadden gemist, wat was dat heerlijk! Helaas gingen we de volgende ochtend alweer terug naar Karawaci. Maar, het was zeker een geslaagd schooluitje! :-)

Voor alle foto’s, zie de verschillende albums!

Salam & Cium xxx

1. Sylvia Korteweg:
    25 mei 2014
    Hoe gaat het? Zo te lezen goed! Wat heb je weer veel gezien en gedaan! Raften, snorkelen, zwemmen, fietsen en af en toe naar school. En zelfs op schoolreisje! Hartstikke leuk allemaal! Heel veel plezier nog! En hoe zeg je groetjes?

Salamat tinggal?
    Nou zoiets in elk geval!

Tante Syl
  2. Erik Papiermole:
    25 mei 2014
    Super tof Rob! Wel even een verschil met mijn avonturen hier in Spijkenisse:p veel plezier daar en tot over 2 maandjes!!
  3. Metty:
    Hoi Rob,
    al veel vernomen via de App, maar altijd leuk om jouw blogs te lezen.
    Wat heb je weer veel meegemaakt en wat een leuke foto's! Als we naar jou toe gaan (we tellen de dagen af!) kunnen we samen ook wel de oversteek naar Palau Tidung maken, hoewel...als die boottocht net zo erg is als 5 jaar geleden toen wij van Bali naar Nusa Lembongan voeren, nee laat maar! Succes met je Maleis, want jij moet natuurlijk wel het woord doen als we er zijn. We nemen vast een voorproefje op de reis. Over een paar dagen wordt de Tong Tong Fair weer gehouden in Den Haaq. Gaan we natuurlijk heen!

Dikke kus en knuffel,
    mam en pap
  4. Inge en Peter:
    26 mei 2014
    Hoi Robin,
    Wat een verhaal vol leuke belevenissen weer! Al zijn die ervaringen met die budgetflight en die overtocht minder ;(
    Maar verder fantastisch, vooral die rafttocht!
    Wel goed dat je nu ook echt aan het werk bent geslagen, want anders wordt het voor ons in Nederland wel moeilijk verteerbaar hoor ;))
    Veel plezier met je studie en vrije tijd en tot je volgende blog!
    Veel liefs, Inge en Peter
  5. Wijnand en Smilja:
    27 mei 2014
    Lieve Robin,
    Wat heb jij daar een heerlijk leven alleen maar genieten op een enkel ding na dan (vliegtuig) en wat een schitterende foto's.
    Heel veel plezier de komende tijd maar dat zal wel lukken.
    Liefs van Smilja en Wijnand van uit Servië.
  6. Roald en Myrthe:
    29 mei 2014
    Hee Robin!
    Wij vinden het erg leuk om je te kunnen (blijven) volgen. Echt goed van je dat je het volhoudt om zulke uitgebreide verhalen met ons te delen!!
    Het reizen per vliegtuig en boot klinkt niet zo aangenaam, maar de bestemmingen en ervaringen daar maken zo te lezen en zien alles goed! Veel plezier nog daar en tot je volgende blog ;-)

Groetjes en liefs,
    Myrthe en Roald
  7. Eduard, O-Djani en Monique:
    2 juni 2014
    Hoi Nichtje,
    En het gaat maar door zeg die vakantiereis zonder einde. Nou wij waren op Sardinie maar dat valt dan in het niets vergeleken met wat jij daar allemaal meemaak en zie, geweldig hoor.
    Heb een beetje medelijden met je broer, kasihan daar in Spijkcity.........
    Ok, veel plezier en tot de volgende blog.

Liefs,
    Monique, Eduard & O-Djani
  8. Opa en oma:
    3 juni 2014
    Hallo meisje, Je krijgt nogal wat berichtjes van familie en bekenden, kun je het allemaal nog wel een beetje bijhouden? je hebt er haast een dagtaak aan, maar gezellig is het natuurlijk wel! Vandaag hebben Hjalmar en Leonie een paar fotos gestuurd van Zo/e Die hebben ze voor het eerst zelf getrimd,het leek net of ze een verjongingskuur had ondergaan,het stond haar schattig.Maar het was best een tijdrovend karweitje geweest,,want ze moest natuurlijk wel netjes stilstaan voor een goed resultaat.Kom je tussen alle geintjes door ook nog wel aan studeren toe? Jou kennende denk ik niet dat je dat vergeet.Hoe vergaat het je eigenlijk wat de warmte betreft ,kun je er aardig goed tegen? zorg maar dat je.regelmatig wat driinkt zodat je niet uitdroogt.Lieverd ik stop er mee,Hou je goed en tot het volgende blog! Een flinke knuffel van Opa en Oma.
  9. Opa en oma:
    12 juni 2014
    Wat een leuke verrassing,een zelf geschreven brief uit Indonesia,dat is ons nog niet eerder overkomen ! Prachtige postzegels er op,helemaal top. En wat ook zo grappig was, dat is, dat al onze contacten altijd via iPaid of mobiel plaats vonden en dat we dus nu jouw handschriift eens konden bewonderen! . Keurig hoor en mooi duidelijk! We weten nu al dat we dit epistel beslist goed bewaren! Je maakt wel lange dagen zo in de week, maar gelukkig wordt dat goed gemaakt door dat fijne lange weekend.Maar bedenk wel,als jullie samen uitgaan,blijf dan bijelkaar en let ook goed op elkaar, want er gebeuren soms de gekste dingen en dat kan jullie ook overkomen! Lieverd, een heel fijn weekend, ook een beetje relaxen hoor ! Veel liefs van Opa en Oma.
  10. Robin Papiermole:
    16 juni 2014
    Hallo opa & oma!

Dat is snel! Ik had niet verwacht dat jullie mijn kaartje al binnen twee weken zouden ontvangen :-)

Wij letten allemaal erg goed op elkaar hier, dus dat kom wel goed!

Liefs Robin.
  11. Opa en oma:
    24 juni 2014
    Dag Robin, alles goed met je? Kun je in dat verre land nog iets zien van de wereldkampioenschappen 2014 ? Of interesseert je dat niet? Nederland heeft tot nu toe alle wedstrijden nog gewonnen en zijn eerste in hun groep geworden , dus half Nederland zit elke avond voor de T V om maar niets te missen.! Alles is oranje wat de klok slaat.EN wij doen natuurlijk ook met die gekte mee!! We zijn allemaal echte chauvinisten geworden!! Ook Opa slaat geen wedstrijd over. Maar het is soms ook echt spannend en je vader slaat volgens mij ook geen wedstrijd over.De eerstvolgende wedstrijd van Nederland is Zondagavond om 18.00 uur,dus dat wordt weer kijken! Nederlandse tijd.! Lieve meid,hou je goed, en veel sterkte met je werk, we denken aan je! Veel liefs. Opa en Oma.