Minggu pertama di Karawaci dan di sekolah saya

4 mei 2014 - Tangerang, Indonesië

04-05-2014 / 15:28 / U Residence, Karawaci

Mijn eerste blog vanuit mijn eigen kamertje in Karawaci! Na onze super vakantie in Tokio  zijn we verhuisd naar ‘U Residence’, het appartementencomplex waar wij de komende drie maanden zullen verblijven. Het gebouw ligt nog geen 3 minuten lopen van Universitas Pelita Harapan (UPH) vandaan en heeft qua luxe iets weg van een hotel. Erg ideaal dus, alleen wel prijzig voor Indonesische begrippen.

De afgelopen weken hebben dan ook bestaan uit de boel verhuizen en het ‘ons-thuis-maken’ in U Residence. Het weekend voor mijn verjaardag zijn we wel weer terug naar Jakarta gegaan. In Karawaci is er naast onze school, de vele eenttentjes en een winkelcentrum namelijk niks. Verveling is er dan ook snel.

Farah’s moeder (die een maandje bij de familie in Bogor verblijft), haar oom en neefje hadden Reza en mij uitgenodigd samen te lunchen. Na de lunch nam Farah’s oom ons mee naar de bioscoop. Geen normaal bioscoopfilmpje dit keer, maar kaartjes voor een première. De film ‘Transcendence’ hebben wij in ‘Premium Seats’ bekeken. Dit houdt in: super comfortabele stoelen, een dekentje en een ober! :-) (Zie foto’s!) Grappig dat je hiervoor evenveel betaald als voor een ‘normale’ bioscoopfilm in Nederland.

In de avond hadden we met een paar TMA medestudenten uit Jogyakarta afgesproken die voor een dagje in Jakarta verbleven. Erg gelachen met de jongens. Samen gingen wij uiteten en later op de avond naar een hippe Shishatent in Kemang (het Bali van Jakarta). Het lijkt in dit waterpijpcafé alsof je echt in het Midden –Oosten bent beland. Leuke aankleding, een gezellige sfeer en in de weekenden optredens van buikdanseressen. Maar nog leuker: die nacht werd ik 20 jaar! Farah had taart voor mij geregeld in de Shishatent. Erg lieve verrassing!

Op mijn verjaardag zelf hebben Reza, Farah en ik niet zo veel bijzonders gedaan. We gingen weer naar de bioscoop (normale kaartjes) en hebben de rest van de dag doorgebracht in ‘shopping mall Grand Indonesia’ (overigens wel mijn favoriete winkelcentrum in Jakarta :-)). In de avond nam Reza’s vader ons mee naar ‘Barley And Hops’, de bar van een oom van Reza. In de weekenden zijn hier altijd live optredens van coverbands…en misschien raad je het al, maar de jarige job werd helaas ook gevraagd een nummer te zingen. Ondanks dat ik het super eng vond en niet alles even zuiver gezongen was, vond ik het wel heel leuk een keer te doen! :-) Ik heb nu stiekem ook wel wat meer respect voor mama gekregen, die 5 jaar geleden altijd wilde zingen op Bali. Zingen met een liveband is zo makkelijk nog niet! ...haha ;-)

Na het weekend in Jakarta hebben wij meerdere bezoekjes afgelegd aan UPH om het een en ander te regelen voordat school van start zou gaan. Onder andere het kiezen van schoolvakken. Reza, Pieter, Lisa, Farah en ik hebben onze vakken zó gekozen dat wij iedere vrijdag vrij zijn. Zo kunnen we af en toe nog uitstapjes maken. Helaas is ons lesrooster hierdoor wel propvol geworden. Wij volgen namelijk vier businessvakken: Consumer Behavior, Business & Communication, International Business,  Global Marketing en daarnaast nog 5 blokuren Indonesisch….en dat allemaal in vier dagen! Gelukkig viel de eerste lesweek erg mee. Docenten kwamen niet opdagen en 1 mei bleek ook in Indonesië een vrije dag te zijn.

Nog voordat deze eerste week van start ging, hebben wij kennisgemaakt met Laura. Zij is een exchange studente van de Hogeschool Amsterdam en naast nog een Australische jongen de enige exchange studente die op UPH zit. Samen met haar en Farah ben ik naar ‘Dunia Fantasia’ geweest. Hét pretpark van Jakarta. Het is niet te vergelijken met pretparken in Nederland, maar wel gewoon erg leuk en gezellig. Laura heeft uiteindelijk ook dezelfde vakken gekozen als wij en woont nu ook in U Residence, evenals Lisa..die heel toevallig mijn buurvrouw bleek te zijn!

De ‘UPH welcoming day’ op 25 april was erg apart. Voordat de lessen op 28 april van start zouden gaan zou de ICS (International Community of Students) ons welkom heten op UPH. Na een korte uitleg van regels en kledingvoorschriften (UPH is een christelijke school) gingen wij spelletjes doen. Een beetje kinderachtig was het wel, maar daarna kregen we Indonesische snackjes…die konden natuurlijk niet ontbreken! De eerste schooldag op UPH was zoals ik al eerder had genoemd ook erg vreemd. Sommige docenten zijn nog met vakantie en anderen komen niet opdagen. (Maar deze week was nog wel 'drop on / drop off' week, dus aankomende lesweek zal dit niet meer het geval moeten zijn). De vakken Business Communication en International Business hebben wij wel al gevolgd. De docent van Business Communication (70 jaar oud!) is streng katholiek. Elke ochtend moeten wij bidden en de gesprekstoffen gaan ook vaak over het geloof. Daarnaast heeft hij een aparte manier van lesgeven. Wij (de leerlingen) geven eigenlijk les aan onszelf. Met andere woorden: elke week moet een ieder van ons één module uit het boek presenteren aan de rest. Ik krijg dus geen hoorcolleges van de docent, maar van mijn medestudenten. De lessen van het vak International Business zijn wel vergelijkbaar met de colleges in Nederland.

Afgelopen weekend waren wij ook weer in Jakarta. Lisa vierde namelijk haar verjaardag in een club genaamd DragonFly. Weer abnormaal veel drank en goede muziek. DJ Sandro Silva trad op, dus een erg toffe avond! :-) De dag erna hebben we (alle meiden) met Lisa in het Kempinski hotel geslapen. Roomservice in de avond en een super luxe ontbijt in de ochtend om Lisa’s verjaardag nog even goed te vieren. Helaas kregen wij die ochtend de schrik van ons leven toen het alarm afging. Ik heb nog nooit zo hard door een hotel gerend op zoek naar de uitgang...het Kempinski hotel ligt namelijk in hartje Jakarta dus er speelden zich al gelijk enge scenario’s af in mijn hoofd. Gelukkig kwamen we een medewerker tegen die even doodleuk kwam vertellen dat het enkel om een oefening ging. Paniek zaaien voor niets, rare Indo’s zijn het ook!

De rest van ons weekend in Jakarta hebben we het rustig aangedaan…. Farah, Laura en ik hebben een vliegticket naar Bali geboekt! :-) Aankomende donderdag (uiteraard na onze lessen) vertrekken we al lekker naar het strand voor 3 nachtjes. Waarom gelijk in de eerste echte week van school?..nu valt het nog mee met de stof..althans dat is voor nu ons excuus…haha ;-)

Tot mijn volgende blog!

Salam manis xxx

1. Metty:
    4 mei 2014
    Hoi Rob, lees dat Laura ook in U residence verblijft? Beviel haar vorig adresje toch niet zo met die eigen baboe? Wel gezellig jullie met z'n allen bij elkaar. Leuk dat het zo goed klikt met die Laura! En die Reza boft maar met al die leuke meiden
  2. Metty:
    4 mei 2014
    Zal even m'n verhaal afmaken:
    Maar jullie boffen ook met hem dat jullie elke keer weer bij zijn pa mogen logeren wanneer jullie in Jakarta zijn. En dat dat super feest van Lies!
    Succes met school, want het is natuurlijk niet alleen feesten.
    Veel plezier in Bali! En.. Mocht je daar ook mee kunnen zingen met een live bandje, gewoon doen. Lekker hard en vals als je maar enthousiast bent.
    Ze kennen je toch niet..

Dikke kus en knuffel,
    Mam

Gewoo
  3. Leonie:
    5 mei 2014
    Hey Robin!

Wat leuk om je verhalen te lezen op je blogs :) Je maakt wat mee! Echt gaaf en bijzonder deze tijd, geniet er maar goed van!! We zijn jaloers hier!
    Kijken uit naar je volgende verhaal!
    Succes op school en lekker genieten van jullie daagjes strandvakantie in Bali!

Liefs Hjalmar & Leonie
  4. Opa en oma:
    5 mei 2014
    Hoi meissie,
    We zijn weer terug van de meivakantie in Duitsland en hebben het leuk gehad, maar we misten wel één persoontje!
    Zo te zien heb jij ook weer veel leuke dingen beleefd en heb je het goed naar je zin.
    Maar het wordt nu ook wel serieus.
    We wensen je veel plezier en sterkte met de studie, we denken aan je!
    Veel liefs, opa en oma.
  5. Sylvia Korteweg:
    8 mei 2014
    Robin, Robin!
    Als dit niet het studentenleven ten top is dan weet ik het ook niet meer! Fijn dat je leuke mensen om je heen hebt en leuke mensen ontmoet: Australische medestudent ... mmmm... Australië ligt dat niet relatief gezien in de buurt:)??
    Veel plezier en vergeet niet te studeren!

Tante Syl xxx
  6. Roald en Myrthe:
    11 mei 2014
    Hoi Robin!

Wat een leuk verhaal weer! Het is wel heel fijn dat jullie de vrijdag collegevrij hebben kunnen houden, zodat jullie leuke dingen kunnen doen en bijvoorbeeld weekendjes weg kunnen zoals naar Bali. Hebben jullie het daar ook naar jullie zin gehad? Zolang het huiswerk nog een beetje meevalt moet je het er in de weekenden inderdaad maar lekker van nemen hoor :)
    Enne, leuk dat karaoke zingen. Als je dat vaker gaat doen bij deze een verzoek om daarvan een keer een filmpje te plaatsen haha. Je hebt ook weer leuke foto's geplaatst, ook die we af en toe op Facebook zien voorbijkomen trouwens. Ziet er allemaal erg gezellig uit.
    Succes met de studie en hopelijk hou je ook nog genoeg tijd over om leuke dingen te doen en te ontspannen. Tot je volgende blog!

Liefs Roald en Myrthe
  7. Opa en oma:
    14 mei 2014
    Hallo Robin ,heb je mijn berichtje via de mobiel van een paar dagen geleden nog ontvangen? dat zal vast wel,Je vader stuurde ons ook al enkele lotgevallen van jou door, dus we blijven prima op de hoogte van jouw wel en wee en dat is maar wat fijn! ben je al weer gewend aan de seriieuze kant van je studie, het zal wel even om schakelen zijn! maar hoe drukker je bent, hoe sneller det tijd gaat.Ben je nog niet aangekomen? want we zien je nog al eens gezellig smikkelen op de foto, maar dat zal bij jou wel niet zo snel gebeuren.Het is hier deze week aardig koud en nat geweest maar vanaf vandaag zou het weer wat beter worden.Dan gaat opa prompt aan het grasmaaien voor dat het soms weer nat wordt.Vanwege die grote tuin blijft hij meteen lekker fit: dat is dus 2 vliegen in een klap! maar nu hebben we zin in koffie dus laat ik het hier maar bij.Heel veel sterkte met je studie lieve schat en een knuffel van ons allebei. Opa en Oma.
  8. Robin Papiermole:
    15 mei 2014
    @Mam: Nee het kos van Laura beviel prima, maar ze zat er helaas helemaal alleen dus dat was niet zo fijn. Vandaar dat zij had besloten om ook in U Residence te gaan wonen.

@Roald, Myrthe, Hjalmar & Leonie: Bali was super gaaf! We hebben een dagje gerelaxed op het strand, een dagje een vulkaan en een verborgen tempel bezocht en de laatste dag gingen we raften! En we hebben natuurlijk het nachtleven op Bali verkend..:-) Kortom, een zeer geslaagd lang weekend! Foto's heb ik trouwens al op mijn pagina geplaatst, het reisverslag komt later.

@Tante Sylvia: Australië ....klinkt ook wel erg tof inderdaad..haha nee maar daarvan durf ik de vliegtickets niet te bekijken!

@ Opa & Oma: Ik heb heel wat foto's van de meivakantie van mama, papa en Myrthe ontvangen. Erg leuk en gezellig zag het er weer uit :-). Erg jammer dat ik dit jaar niet mee kon! Uw berichtje op Whatsapp heb ik trouwens gelezen hoor ;-). De studie hier is heel anders dan in Nederland, dus dat is nog wel even wennen en aangekomen ben ik volgens mij al!..haha zoveel lekker en veel eten hier! Goed om te horen dat het in Nederland beter weer is nu, dan kan opa inderdaad lekker in de tuin bezig zijn!

Veel liefs Robin.