Jakarta: kota untuk makanan yang enak sekali dan shopping setiap hari!

18 maart 2014 - Jakarta, Indonesië

18-03-2014 /19:45 / Pakubuwono Residence, Jakarta.

Het is precies één week geleden dat ik aankwam in Indonesië, al zit ik hier voor mijn gevoel veel langer. De afgelopen dagen hebben we namelijk veel gedaan. Reza en Farah hebben mij naar bijna elk winkelcentrum in Jakarta meegenomen: Senayan City, Pacific Place en Pondok Indah Mall (PIM) 1,2 en 3. Ik ben er nog niet uit welke ik het mooist vind. Allemaal zijn ze erg groot en luxe. Anders dan in Nederland vind je hier een hele verdieping met alleen maar eetkraampjes. Zo kan iedereen bestellen waar hij trek in heeft (van Aziatisch tot Westers eten), maar wel samen aan één tafel zitten. Misschien een concept dat ze in Nederland ook eens moeten proberen!

De afgelopen week heb ik kennisgemaakt met Reza's opa en oma (tante en oom) die in een mooi groot huis wonen niet ver van Pakubuwono vandaan. Zij hadden 'martabak telur' (ei) en 'martabak manis' (zoet) laten bezorgen. Een soort Indonesische omelet, ook weer erg lekker! Een andere dag heb ik kennisgemaakt met Farah's oom en tante en haar nichtje en neefje. Zij namen ons mee uiteten naar een Indonesisch restaurant in Pacific Place, het winkelcentrum dat bekend staat als de meest luxe en duurste van Jakarta. De familie van Reza spreekt Nederlands, bij Farah moest ik mij zien te redden in het Engels. Maar bij beide was het erg gezellig. Wat trouwens opvalt is dat veel mensen in Jakarta goed Engels spreken. Veel kinderen zitten op internationale scholen (mits hier geld voor is), om later ook in het buitenland te kunnen studeren. Zo ook het neefje en nichtje van Farah.

Vrijdag zijn Reza, Farah en ik voor het eerst wezen stappen in Jakarta. Nadat we lekker Westers eten (patat en steak) met twee andere nichten van Farah (Laura & Marsha) hadden gegeten, hebben we tot een uur of twaalf in een lounge gezeten en zijn vervolgens naar de club 'Fable' gegaan. Het uitgaansleven is hier wel heel anders dan in Nederland. Alcohol is duur waardoor men vaak geen glazen drank bestelt aan de bar, maar één of meerdere flessen per tafel besteld voor de hele groep. Je reserveert dus als het ware een tafel voor de hele avond. De rekening is aan het einde van de avond/nacht dus ook behoorlijk hoog die je deelt door het aantal personen....tenzij je geluk hebt en een rijke Chinese vriend wil betalen...haha.

Status vinden ze in Indonesië sowieso erg belangrijk. Je ziet het alleen al aan de dure auto's die in de parkeergarages staan. Ik vind het nog steeds knap hoe je hiermee de weg op kan in Jakarta. Het verkeer is chaos! Brommertjes halen je van alle kanten in en heel grappig: de taxi of eigen chauffeurs rijden letterlijk op het midden van de weg! Toeteren betekent hier: kijk uit ik kom eraan (van links of rechts) en neem voorrang!...

Natuurlijk hebben wij ook 'serieuze dingen' gedaan, we zitten hier tenslotte voor onze studie...al zou je dat niet zeggen als ik mijn eigen verhaal terug lees, haha. Maar afgelopen maandag hebben wij appartementen dichtbij onze school UPH in Karawaci bekeken. Over ééntje waren wij allemaal erg positief: 'U Residence' is net nieuw en heeft mooie één-kamer studio's, een zwembad en fitness voor de bewoners. Gelukkig was Reza's vader met ons mee zodat er onderhandeld kon worden over de prijs. Uiteindelijk hebben wij dit appartement dan ook genomen voor 295 euro per maand. Alsnog iets buiten ons budget, maar voor wat we krijgen zeker niet slecht! Het enige minpunt is dat we voor 6 maanden moeten betalen terwijl wij maar 4,5 maand gebruik maken van het appartement, maar helaas geldt dit voor alle appartementen in Karawaci. April t/m september zitten wij dus in 'U Residence'! :-)

Nu ik het toch over school heb: gister hebben wij geluncht met Floris, een medestudent die in Yogyakarta studeert en voor één dagje in Jakarta was. Hij had namelijk een sollicitatiegesprek voor zijn stageperiode. And guess what? Hij is aangenomen bij Nike Representative Office, hoe gaaf is dat! Hij vertelde over hoe anders het studentenleven was in Yogya en de vele uitstapjes die ze hadden gemaakt. Misschien gaan wij ook nog wel een paar daagjes Yogya inplannen...het klonk wel heel leuk allemaal!

In de avond hebben Farah en ik, Reza en zijn vader mee uiteten genomen naar 'Ramen 38' een Japans restaurant dat de traditionele Japanse noodles ('Ramen') op de menukaart heeft staan. Reza en zijn pa zorgen goed voor ons, dus wij vonden dat we wel eens wat terug mochten doen. Daarna hebben we met zijn drieën nog een bioscoopje gepakt. Voor de film "Non Stop" in een bijna lege zaal in winkelcentrum Senayan City hebben wij slechts RP 30.000 per persoon betaalt, dit is zo'n 2 euro per kaartje. Dat is nog eens leuk naar de bioscoop gaan! Je moet hierbij wel een dik vest meenemen want de airco in Jakarta staat overal erg hoog. ..

Vandaag hebben we een relaxed dagje gehad. s'Middags zijn we naar het immigratie kantoor in Tangerang geweest. Ook Pieter kwamen wij hier weer tegen. We hadden namelijk een afspraak staan om vingerafdrukken en foto's te laten maken. Daarnaast heb ik 5 keer mijn handtekening moeten zetten,..geen idee waarvoor. Wel is er meer bekend over onze paspoorten. Aanstaande dinsdag kunnen wij ze komen ophalen bij Ibu Cincin op UPH....dit komt goed uit, want wij hebben zojuist een retourtje Singapore geboekt nog voordat we naar Tokio gaan! Dinsdagavond 25 maart vertrekken we naar Singapore met AirAsia t/m vrijdag 28 maart!! :-).

Maar overmorgen eerst naar Bogor, dan verblijven we twee nachtjes bij Farah's opa en oma. Ben benieuwd hoe het daar is!

(Voor filmpjes, zie nu ook het tabblad 'video';-))

Salam & Cium xxx

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Eduard, O-Djani en Monique:
    18 maart 2014
    Hi Robin, klinkt als een oneindige vakantie zonder stress en moeten.
    Je bent in goede handen en fijn dat Reza zijn vader oogje in het zeil houdt.
    Veel plezier in Signapore en Bogor.
    O.D, Edu en Mo
  2. Ellen:
    Hey Robin,
    Leuk je weer te lezen! Fijn dat je een goed appartement hebt gevonden! Als ik je verhaal lees, moet ik erg denken aan de Beverly Hills serie. Upperclass, luxe, shoppen, loungen, ff een reisje boeken naar Signapore, voordat je naar Tokio gaat! Niet gek haha! Geniet lekker verder!
    Gr. Ellen
  3. Roy:
    Hoi Robin!

Wat een groot en en leuk verslag over je reis!
    Leuk om te horen dat je het super naar je zin hebt in Indonesië!
    ik zie dat je veilig bent daar, dat is maar goed ook!
    ik hoop nog meer van je te horen over je reis!

ik doe natuurlijk de groeten in het Indonesies!

Salam dari keponakan Anda dari Belanda

Roy
  4. Metty:
    Lieve Robin,
    Bedankt Reza en zijn pa maar van ons voor hun goede zorgen! Zo te zien komen jullie niets tekort. Mooi appartement hoor waar je nu zit en straks bij UPH.
    Als ik geen hotel in de buurt van UPH kan vinden, gaan we gewoon in jouw studiootje overnachten als we in augustus komen. Pap en Erik op de grond en wij samen in het grote bed. Veel plezier in Bogor. Gaan jullie nog naar de botanische tuinen?

Dikke kus en knuffel,
    Mam
  5. Liesbeth Kooijmans:
    18 maart 2014
    Nou Robin, wat een leuk verhaal, grappig, boeiend, met mooie foto's en video film, dat smaakt naar meer! En inderdaad wat een luxe appartement, lekker makan-makan, shoppen, stappen, sightseeing, Singapore, Tokio . Gelukkig hebben jullie ook al snel een eigen onderkomen gevonden en dat alle papieren geregeld zijn. Genieten maar, voordat je stage en colleges beginnen. Groetjes tante Liesbeth en oom Theo
  6. Sylvia Korteweg:
    Hi Robin,
    Nou je komt niets tekort: geef mij ook zo'n vriend en vriendin! Super dat ze zo goed voor jou zorgen! Praat je al veel Maleis? Of is het alleen maar Engels?
    En mis je al iets van Nederland? Behalve je familie uiteraard!
    Hier dragen we nog steeds winterjassen, maar de krokussen bloeien al. Waarschijnlijk ga je in Bogor wat meer natuur zien. Ik ben benieuwd wat je gaat meemaken!
    Tot schrijfs!

Tante Syl XXX
  7. Arwan Heremba:
    19 maart 2014
    Hallo, Robin ! Apa kabar, senang membaca tentang aktivitas Robin dan teman-teman selama di Jakarta. Syukur, Robin bersama teman-teman yang baik dan punya keluarga di Jakarta. Selamat menikmati kota Jakarta dan selamat menikmati perjalanan ke Bogor, Jogya, juga ke Singapore dan Tokyo. Tuhan memberkati !

Salam manis,
    Arwan Heremba - Merauke
  8. Arwan Heremba:

Salam manis,
    Arwan Heremba - Merauke
  9. Opa en oma:
    19 maart 2014
    Hallo gelukskind je hebt het geweldig getroffen met zulke zorgzame ,lieve mensen om je heen! Dat zullen je ouders ook wel een fijn idee vinden. Geniet maar lekker,dan kun je er straks als het serieuze leventje weer aan bod komt, weer goed tegen! Wij vinden het reuze leuk om je enthausiaste verhalen te lezen. Heel veel pleziier in Singapure en Tokio,maar wel voorzichtig zijn met alles, hoor! Wie gaan er eigenlijk allemaal met je mee?? Lieve meid ,een dikke.knuffel van Opa en Oma !
  10. Robin Papiermole:
    20 maart 2014
    Selamat sore allemaal,

Ik heb het zeker getroffen met mijn onderkomen en de zorgzame, lieve mensen om mij heen! We zijn volop aan het genieten van onze vakantie nu het nog kan! :-)

@ Roy: Salam monyet, leuk dat je mij ook volgt!! ;-)

@Mam: Misschien gaan we nog wel naar de Botanische tuinen, maar ik hoorde dat er ook een safari was in Bogor...dus we moeten nog maar even kijken wat we precies gaan doen.

@Tante Sylvia: Het Maleis laat ik vaak nog over aan Reza en Farah. Het Jakartaans is namelijk heel lastig te volgen. Maar gelukkig kom je met Engels ook al een heel eind hier. En van Engelse films en tv-programma's met Indonesische ondertiteling pik ik ook al een heleboel op.

@Tante Arwan: Baik baik saja dan anda, apa kabar? Saya senang anda juga membaca cerita saya!

@Opa & Oma: Farah en ik nemen hetzelfde vliegtuig naar Singapore. Wij verblijven namelijk in het appartement van Farah's opa & oma in Singapore samen met een nichtje van Farah (Marsha). Reza komt als het goed is een dag later, hij reist namelijk samen met zijn vader die voor zaken ook naar Singapore moet en zij verblijven in een hotel. Naar Tokio vliegen wij wel met zijn drieën, dan zitten we ook allemaal in hetzelfde hostel.